Nawlins

7 aug

På hjørnet af St. Peter St og Burgundy ligger et lillebitte, lyserødt hotel med smedejernsgelændre og en skamklippet huskat og en utroligt pæn receptionist, der kan bære utroligt tunge ting op af meget stejle trapper for to meget nødstedte damer, der har kørt en Ford Fusion ind i New Orleans’ franske kvarter – ad vandvejen (… sådan føltes det i hvert fald, da himlen åbnede sig, og vi måtte have politieskorte for at komme gennem vandmasserne til hotellet).

Når man fjalet spørger ham, om den skrå, lasede svalegang, der leder os hen til vores værelse, mon kan holde til os, høflighedsgriner han Colgateagtigt, at den svalegang er bygget længe før os og vil være her længe efter os.

Den ligner mere noget, der udelukkende er her, fordi Hurricane Katrina glemte at give den dødsstødet. Men når Colgate mener, at man ikke skal være bange, så må man hellere lade være. Jeg klistrer mig til husmuren, når han kigger væk, og prøver at være globetrotter-sej, når han gør. Jeg drømmer i det tavse om at tage et billede af ham, men ved på forhånd, at planen er dødfødt, for det konstante møde mellem aircondition og ekstremt høj luftfugtighed dugger linsen til permanent. Hvilket nok er meget smart.

Han sætter vores bagage på værelset, og jeg spørger om koden til deres wi-fi. Det er nola123.
– Nola, siger jeg forbavset. – That’s so funny, I know a woman in Denmark called Nola. What a coincidence!

Colgate glor på mig. Han prøver at mønstre et overrasket smil, men dropper det. Kan ikke se det pudsige i det. Jeg rømmer mig i stilheden. Og kan pludselig heller ikke se, hvorfor det var så sjovt. Han fjerner sig i den mørke nat.

Senere, på et steakhouse i Bourbon Street, hvor byens sureste servitrice giver mig et møgfald, fordi vi ikke har givet hende drikkepenge for hendes seriøst håbløse betjening, vil jeg af en turistbrochure lære, at NOLA er et kælenavn til New Orleans. Og jeg vil tænke, at man ikke behøver sige alt, man tænker, højt.

En kommentar to “Nawlins”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Vil gerne takke Søren Pagter og Mads Greve « Best of Bibelbæltet - august 14, 2010

    […] ville overveje nogle af de andre hovedfag? Men så kom vi til at snakke om mine rejseoplevelser fra New Orleans og Memphis, og så sagde hun pludselig: “You know what, miss? I think Dr. Heller is in […]

Skriv et svar

