Vil gerne takke Søren Pagter og Mads Greve

14 aug

The booking of the classes. Burde være nemt at sammensætte sit skema i disse internettider. Well, lissom ikke, når man som udvekslingsstudent får fastklæbet et stort, grimt skilt på sin online profil, der betyder, at man har status ‘hold’ i en uges tid efter fagindskrivelserne begynder. Og det betyder i menneskesprog? At amerikanerne må vælge og vrage på holdplanen over de fag, de vil tage – og at vi fremmedartede derefter kan få lov at vælge blandt det, de ikke ville have. På den missede jeg det populære fag, Photojournalism.

Da jeg endelig fik udleveret mit password fra administrationen, kunne jeg bare glo fåret ind i skærmen, der blinkede rødt og flabet. ‘Course is full’. Snydt. Slog ideen om mig og fotografiets verden ud af hovedet. Mit Canon havde alligevel ikke udsigt til, at jeg satte mig ind i brugen af det, som jeg ellers engang havde lovet det. Jeg tror, jeg hørte det sukke skuffet.

Alligevel bad jeg om et møde med min academic advisor, Miss Bradley. Der i øvrigt ligner Blanche fra Golden Girls. Først rystede hun bare på hovedet. Når et course er full, så er det full. Om ikke jeg ville overveje nogle af de andre hovedfag? Men så kom vi til at snakke om mine rejseoplevelser fra New Orleans og Memphis, og så sagde hun pludselig: “You know what, miss? I think Dr. Heller is in today. The professor of photography. You’ll go and see him. Right now. Maybe he’ll let you join the class anyways”. Ingen ved hvorfor. Jeg tror simpelthen bare, at hun syntes, at jeg var cool nok.

Hun pegede mig ned ad et par lange, mørke von Trier-inspirerede kældergange under journalistik-fakultetet og bad mig banke på noget mørkt og fugtigt og grotteagtigt dør. Og det strejfede mig, at jeg måske ikke ville komme derfra levende, da jeg så, hvem der boede i grottekontoret – en mand, der umiddelbart mere lignede Rachel og Monicas nederen slåbrokindhyllede underbo fra Friends, end han lignede nogens universitetsprofessor.

Men så flækkede hans ansigt i kælderens bredeste smil, mens følgende begejstring, i hvilken jeg faktisk ikke kunne tilføre andet end nik og afbrudte lyde, væltede ud af ham:

“You, you’re the exchange student? Miss Bradley just called me. She said you want to take my class most of all classes? And you know what I like? I like students who like my classes. I really do. Where you from? Denmark? DENmark? Oh… you from that school? The Danish School of whatitsname Journalism? The one not in Copenhagen? The one with the photography and all? Yes!? You know ‘em? Like, know ‘em personally? Ooooh, they are good. Your school teaches some of the world’s best photograpers, did you know that? In. The. World. They go abroad aswell? Bangladesh!? Oh, and one of them is in Missouri right now? Ooooh, I understand why. Missouri has great facilities. If only I had facilities like that, maybe more students from your school would come here. You know my course is very basic, maybe it’s not the right for you, I can only offer the advanced photo class next year, not now… oh, you’re not a photographer? You just want to improve your photo skills while writing… goooood, good, good, more should do that, more journalists should definitely do that… last year, I has a Danish guy do exactly that. He was quite good. Must be a Dane thing. So Denmark… I’d like to go there… and take pictures… yeah, I’d definitely like to visit… that school… hm…”

Her indstillede han blikket på salighed og stirrede på væggen bag mig. Han ænsede ikke længere de fugtige vægge eller stroboskopbelysningen fra neonrørerene. Og jeg var næsten ked af at måtte banke på hans luftkasteller, for jeg kunne se, at han mentalt allerede sprang rundt i aftensolen i Mols Bjerge med Søren Pagter og Mads Greve og var lykkelig. Men jeg rømmede mig og spurgte spagt:

– Dr. Heller? Urhm… hrhrm. Does this mean… that I’m in the class?

Dr. Heller (med en nærmest hypnotiseret lykkelig stemme): You’re in the class.

12 kommentarer to “Vil gerne takke Søren Pagter og Mads Greve”

  1. Han$ august 14, 2010 hos 7:22 am #

    Jeg følger trofast med i dine spændende beretninger om livet “over there”…. Hvornår går turen egentlig til Intercourse, PA.?

    • Kama august 15, 2010 hos 2:58 pm #

      Jeg håber meget at komme til Intercourse, PA. Jeg har endda en plan: eleverne på mit US History-hold må da for fanden været historieinteresserede – og dermed Amish-interesserede. Voila, roadtrip’en er i hus. Ja? Måske skulle jeg bede om ordet første dag og med heavy dansker-accent spørge “who wants to take me to Intercourse?”.

      • Han$ august 16, 2010 hos 11:29 am #

        Det vil være så oplagt…

  2. Karin august 14, 2010 hos 11:39 am #

    Sådan!!! 🙂

  3. Maria Greve august 14, 2010 hos 9:09 pm #

    F_E_D_T! Jeg er vild med de er sådan nogle suckers for smiger. Mon det også virker på islandske lærere?

    • Kama august 15, 2010 hos 2:55 pm #

      Jeg ville klart prøve. Lader til, at den der bunker på Olof Palmes Allé har et godt ry. Man undres – men man glædes også.

  4. Maren Uthaug august 14, 2010 hos 10:55 pm #

    Åh, nu vil jeg også være journaliststuderende i Amerika i en kælder og lige på et kussehår været kommet med “In the class”. Godt gået! Og godt skrevet.

    • Kama august 15, 2010 hos 2:54 pm #

      Tak!

    • Lene K august 18, 2010 hos 1:33 pm #

      Enig!

  5. Hans Pedersen august 18, 2010 hos 7:36 pm #

    Dejligt at følge lidt med igen i dit pulveriserende liv (Gro´s skyld).
    Kh Hans

  6. Magnus Bjerg august 30, 2010 hos 3:39 pm #

    Åhh… Dr. Heller 🙂

    Husk at samtlige jødiske helligdage, højtider eller mærkedage er undskyldning nok til at pjække fra hans klasse med billigelse.

    Du behøver i øvrigt ikke at investere i bogen.

    • Kama august 31, 2010 hos 12:43 am #

      Hehe. Du ved godt, at det er dig, han mener? Den dygtige Dane? Tak for at have banet vejen 🙂
      Og har ikke investeret i bogen. Fik den. Gratis. Af ham. Officielt fordi jeg havde mit kamera med til time, som en ud af fem. Uofficielt fordi danskere er i høj kurs. Igen; tak!

Skriv et svar

