Up for air

27 aug

Til den person, der fortalte mig, at et udvekslingsophold i USA ville være ‘ligesom badeferie med lidt lektier’. Og de, der sagde, at amerikanerne generelt er danskerne akademisk underlegne, må også gerne høre efter. Det gælder i øvrigt også ham, der påstod, at jeg altså skulle forberede mig på, at mit ophold nok ville blive end ‘sociologisk oplevelse mere end en akademisk’.

Hør her. Vask jeres mundhuler med sæbe.

Photo Booth. Klokken 1.30. Der terpes.

Efter halvanden uges undervisning med det mindst pakkede skema, man her på stedet kan slippe af sted med, har jeg:

Læst to romaner til Women’s Literature; læst 150 siders religionsvidenskab; læst fire journalistiske essays á hver 45 sider til Creative Writing; terpet fotografiets historie og er blevet testet i min viden i Photojournalism; skrevet fire stile; forberedt klassediskussioner med de uventet skarpe, amerikanske kids; har haft krampe i armen af at markere i timerne; har stået på tungen for at vise Hr. Lærer, at jeg godt kender svarene og kan fortolke undervisningen og opfinde min egen dybe tallerken; har slebet rundsavene på albuerne, for det er åbenbart sådan etiketten er i det amerikanske klasselokale.
Kæft, trit, retning, vis mig, hvad du har lært, hvad du synes, og hvor dyb du er. Det hele på et sprog, der ikke er… suk, mit modersmål.

Erh… what? Var det ikke meningen, at vi bare skulle hygge os igennem? Var det ikke sådan, de sagde? At collgede mere end noget andet svarer til danske gymnasier? Jo, de sagde så!

Har to mulige forklaringer på dette uforklarlige misforhold mellem dansk forventning og amerikansk virkelighed:

  • Jeg må tilsyneladende befinde mig i den eneste, amerikanske enklave af indfødte überstræbere. Det er her, lige her på UT, at de samler dem. Ikke på Yale, Princeton, Harvard, de der steder. Men her. I skjul. Så ikke disse maskiner af studerende skaber ubalance ude i resten af det amerikanske skolesystem.
  • Det er mig, den er gal med. Jeg er røven af fjerde division. Jeg må, som den eneste dansker i USA åbenbart, lægge en svedig indsats i at studere, læse og terpe for overhovedet at kunne følge med.

Jeg hælder nok mod option 2. But you know what? Jeg… må desværre… meddele… at jeg… nyder… det.

9 kommentarer to “Up for air”

  1. Karin august 27, 2010 hos 3:38 pm #

    … bare indrøm, at du elsker det 😉 MEN jeg må indrømme, at jeg er imponeret over, at du alligevel tager dig tid til at opdatere os – og tak for det!

  2. MOM Lotte august 28, 2010 hos 6:35 am #

    Kære min smukke datter

    Du smager på at lære og nyde det blandt ligesindede. Hvor er det vidunderligt at høre, at du transpirerer myalin i dit universitære univers.
    Hils veje, hushjørner og floden fra mig.
    Uden at lyde gammel vil jeg blot sige NYD det min ven.
    De kærligste tanker…

  3. Sara S. august 29, 2010 hos 6:14 am #

    Du kunne da sagtens tage den på charmen og glide direkte igennem. Du kan jo godt lide at være lidt en stræber – og så var det sikkert vildt interessante bøger og essays, som du havde læst alligevel 🙂 Knus

    • Kama august 29, 2010 hos 6:16 am #

      Åh, gid jeg var typen, der havde læst amerikansk feministlitteratur fra 1800-tallet og tung, engelsk religionsvidenskab i forvejen. Men jeg må nøjes med at være typen, som åbenbart minder om én, der har!

  4. Louise SG august 29, 2010 hos 7:48 am #

    Så kan du lære aldrig, aldrig at stole på Johan :-))
    Men godt at høre at du gir den gas, Karo, men husk nu også at smage på det søde liv…
    Takce care xx

  5. Kirstine august 29, 2010 hos 10:38 am #

    Fantastisk blog!! Jeg nyder virkelig at laese den. Jeg er selv fotograf/journalist og har boet i TX og CA. Jeg kan genkende saa mange af dine oplevelser!!! Jeg gik paa college i LA, og de knokler virkelig saa meget mere der end i Danmark. Der er ingen ende paa litteraturlister, essays og opgaver….det er ingen badeferie!!!! Glaeder mig til flere beskrivelser. (:

  6. JJ august 29, 2010 hos 12:46 pm #

    Det lyder sørme skønt. Kan godt forstå, at du nyder det!

    Det er så sørgeligt herhjemme, hvordan tidligere tiders idealer & pænt høje niveau kun afvikles, udvandes og forringes, hvad universiteterne angår…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jessicas dybe tallerken « Best of Bibelbæltet - september 9, 2010

    […] Og selv om jeg stadig nyder, at niveauet på UT generelt er ret højt, som jeg påstod her, så indrømmer jeg langsomt, at nogle fag, som for eksempel Women’s Literature her, er […]

  2. Meta « Best of Bibelbæltet - november 13, 2010

    […] bidt af det der skole. Fordi det er gået hen og er blevet ret spændende her mod slutningen. De kedelige stile og dumme analyser og alt rugbrødsarbejdet er overstået, og nu er der kun de større projekter tilbage. Alt det […]

Skriv et svar

