F***…!

31 aug

Det røg bare ud af mig. Fordi jeg inde fra mit værelse, begravet i Faceb… øh, lektier, kunne lugte, at jeg havde glemt ting i en tændt ovn. Så ja. Jeg udbrød det. Det grimme ord. Mens jeg strøg gennem lejligheden for at redde skambagt fjerkræ.
Først bemærkede jeg ikke, at min nabo, der sad i køkkenet, vantro gloede på mig, da jeg spænede forbi hende med et kor af eder på dansk, tysk og engelsk stående omkring mig. Havde ikke rigtigt øje for andet end den svært ødelagte kylling i skærsilden. Indtil hun hviskede:

– What? I did not just hear you use the F word!?

Jeg stoppede mit forehavende. Eller, min skepsis stoppede mit forehavende. Lod kylling være kylling.

– The F word…? Huh..? The F w…ord! Oh. Yes, I said the F word, indrømmede jeg uskyldigt.

Amerikansk stilhed. Og et are-you-sure-are-you-really-sure-blik.

– Sorry, I guess!?, prøvede jeg.

Hun lo. Ikke sådan rigtigt fra hjertet, men lidt overbærende. Fordi det på disse kanter vist generelt er ret synd for den snart 26-årige skandinav, at jeg hverken er gift eller har udsigt til at blive det sådan lige om lidt. Og nu viser det sig, at jeg søreme også render rundt og udbryder profaniteter. Jeg ved, at flere unge piger på campus faktisk beder for mig (… altså. For real. Men de beder nu også for hunde og vejret, så jeg tager det ret køligt) Hun rystede på hovedet og vendte tilbage til sine spanske gloser.
Jeg var ikke færdig med sagen.

– I really am sorry. I won’t use the word again. But… just out of curiousity. What other words do you prefer I didn’t use?

Et smil. Hun kunne heldigvis godt se det sjove i det. At hun forsøgte at opdrage på mit sprog. Lidt respekt havde hun dog for gamle mennesker.

– No. I didn’t mean it like that… You can say whatever you want. Really. I’m just not used to hearing that word.

– Okay. The B word, then?

– Ha-ha, not that one either. Ha-ha. Don’t say that. Nuh-uh. Unless you want to be the type of person who says… the B word.

– I see. Certain people use the B word. And we’re not those people. Gotcha. So… what else. The N word?

Her stivnede smilet, og hun gloede forfærdet på mig, som jeg stod der midt i den forbrændte smell of chicken shame. Som om hun lige skulle afgøre, om jeg tog pis på hende. Det gjorde jeg lidt, men jeg kunne lissom fornemme, at morskaben var forbi. Grænsen overskredet.

– Really. Don’t put yourself in situations where you need the N word. I can’t even think of a situation. Just don’t… ever say the N word. Ever.

5 kommentarer to “F***…!”

  1. Flo august 31, 2010 hos 1:12 am #

    Oh Land of the free… jeg ville ønske du skrev det hele på engelsk, så ville jeg sende mine amerikanske FB contacts et link og give dem noget at tænke over. De beder sgu også for hvad som helst.

  2. Laura W august 31, 2010 hos 1:30 am #

    FUCK FUCK FUCK (ja, her i Mongol-land tager de ikke det ord så ilde op) det er fandme sjovt skrevet. Tak for at have reddet min morgen – den forstuvede fod gør ikke helt lige så ondt nu:)
    KH Laura

  3. MOM august 31, 2010 hos 3:59 pm #

    Hej jer alle

    Bare for klarhedens skyld.
    Jeg ved godt, hvad the F word betyder, men de andre forkortelser…. Kan de ikke forklares??? På forhånd tak – selv om du synes, at jeg er umoderne!
    Men knus alligevel min ven.

    • Kama august 31, 2010 hos 4:15 pm #

      S’gerne.
      The B word er det ord, vi bruger om andre kvinder, som vi er misundelige på; som har snavet dem, vi gerne ville have snavet og/eller vores familiemedlemmer; som ser bedre ud end os; eller som har købt den samme kjole som os uden at spørge. Det rimer på kitsch. Og der findes flere af dem i sproglige gymnasieklasser end i matematiske.
      The N word… stammer fra slavetiden. Og er det modsatte af mistah. Og lidt den gruppe mennesker, som Borgerkrigen vist handlede om. Og jeg tror ikke engang, man må begynde at omsætte det til rim.

  4. Flo august 31, 2010 hos 4:23 pm #

    N står da for ninja. Det ved enhver. Se bare her: http://www.youtube.com/watch?v=5Ns-kXeQCMk

Skriv et svar

