Jessicas dybe tallerken

9 sep

Jessica havde travlt med at knibe øjne og pande sammen i en dyb og meget intellektuel rynke. Og hendes gestikulering sagde mig, at hun selv syntes, at hun var ved at dreje den ekstra dybe tallerken for os:

“So. Like. I kinda think it’s sort of a victory for her because she’s just, like, finally free now to, like, just be… free. You know? But at the same time it’s, like, also a tragedy because she’s, like, you know, like, insane. So. I guess it’s kinda double.”

Og dermed var Jessicas udbytte af Charlotte Perkins Gilmans The Yellow Wallpaper indkapslet. Og læreren var imponeret. For tallerkenen blev modtaget med et “right. That’s a very interesting perspective! Good point”. Og selv om jeg stadig nyder, at niveauet på UT generelt er ret højt, som jeg påstod her, så indrømmer jeg langsomt, at nogle fag, som for eksempel Women’s Literature her, er lettere at komme igennem end andre.

Til gengæld finder jeg det værd at nævne, at samme lærer, som kaldte Jessicas pointe for “interesting” gav mig et plus og hviskede “you have a great personal style. Please don’t lose that here”, da hun gav mig min stil tilbage. En analyse af hovedpersonen i Louisa May Alcotts Work, som jeg kom til at kalde en “horribly one-dimensional and pale Cinderella-like character”, som Alcott sikkert havde grinet i skægget over at skulle beskrive – men at tegneserieoverdrivelserne af hovedpersonens ufejlbarlige godhed nok havde været nødvendig for at ramme “the intellectually confined women that were her audience”.

I could be wrong. Jessica havde kaldt hovedpersonen “a, like, very strong heroine role model-ish character that other women could, like, look up to”. Hvilket er… interesting.

2 kommentarer to “Jessicas dybe tallerken”

  1. Sisse september 10, 2010 hos 3:19 pm #

    Bringer mig fuldstændig tilbage til mit collegeophold. Da en billedbåret artikel om Hillary Clintons mange forskellige habitter (trust me, their’ not pretty) blev diskuteret i min Women and Media class og en pige på nogen og en halv time siger: “its like.. Totally.. Like wrong to show these outfits, when she’s supposed to be our new president. I mean.. It’s like horrible!”
    Hvortil professoren pædagogisk spør’: “Do you see these articles whith a man instead?”
    Og sød pige lynhurtigt replicerer: “God NO! That would be like.. Boring! Their clothes are all grey!”

    Thats like.. Totally.. Ja.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jessicas anden dybe tallerken « Best of Bibelbæltet - september 17, 2010

    […] sep Remember Jessica? I torsdags drejede hun endnu et stykke meget fint lerskål for os, da hun gav sit bud på, hvorfor […]

Skriv et svar

