New York, New York?

14 sep

Den 11. december slutter mit ophold i Tennessee. Så er der dimission, grav-sodavand og sikkert også nogle sjove, flade hatte med en snor, der skal flyttes fra højre mod venstre. Eller omvendt. Orkestreret til ære for os fremmede udlændinge, der skal have lov at føle, at vi dimitterer fra et amerikansk universitet som i filmene. Og der vil sikkert være tuderi på efterskolemåden, fordi der snart skal noget seriøst globalisering i gang, hvis en brøkdel af os nogensinde ses igen.

Datoen for afslutningen kendte jeg ikke, da jeg bookede min returbillet, så jeg måtte sjusse mig lidt frem til hvornår semestret mon var slut, og så booke efter det. Hvorfor min billet hjem er gyldig otte dage efter dimission.

Det giver mig altså cirka en uge, hvor jeg kan sidde og kukkelure i den spøgelsesby, der er Knoxville uden for skolesæsonen. Eller også giver det mig cirka en uge i New York sammen med Ulrika, hvis KLM vil være lidt behjælpelige med en ombooking og snuppe lidt flere af mine penge. Ja!?

Fordi jeg er håbløst bange for verden uden for Danmark, har jeg naturligvis aldrig været på amerikanske kanter før nu, og jeg kender ikke en dyt til New York. Og her kommer I ind i billedet. I er efterhånden en betragtelig flok derude, der læser med, og eftersom New York er et turisttrækplaster af de helt vilde, så må I statistisk set tilsammen været noget af en New York-ekspert. Så nu kan I godt begynde at give lidt tilbage for at jeg sidder her og straffer tasterne.

Hvor skal vi bo? Billigt (ha!, tænker du. Men så relativt billigt da), godt og gerne centralt. Centralt i forhold til hvad vides ikke, så det må du bestemme. Kom med dit bedste hosteltip eller dit bedste der-skal-I-i-hvert-fald-ikke-bo og smid gerne din gæstfri fætter/tante/kollega i puljen, hvis vedkommende lige har en penthouse på Manhattan – eller et kosteskab – der kan lejes ud. Vi er fattige studerende, men vi er søde og rare og kan også byde på et fratrækkeligt, skandinavisk måltid.

Vi tager også gerne imod sightseeingtips, hvis du brænder inde med noget, der ikke kan findes i guidebøgerne – men først og fremmest vil vi gerne have tag over de fromme hoveder.

10 kommentarer to “New York, New York?”

  1. Flo september 15, 2010 hos 2:51 am #

    Economy Candy, 108 Rivington Street. Verdens dejligste slikbutik. Køb det hele. Nuff said.

    Zabar’s. 80th street/Broadway. Indbegrebet af old time kosher New York og køkkenting/madnørd-himlen. Friskskåret laks og delikatesser en masse.

    På Union Square er der Filene’s Basement med tøj-outlet og DSW med sko-outlet.

    HUSK, hvis I vil op og se udsigten fra Statue of Liberty, skal man bestille billetter i forvejen, det er ikke nok at bare tage færgen derud (selvom der er skønt også uden trappebestigning)

    Og køb så lige sådan et her: http://www.citypass.com/new-york

    Jeg ved ikke, hvor I skal bo, men måske var det en idé at leje en lejlighed? Fx på homeaway.com.

    ÅHRG, bare det var mig. God tur.

  2. imangelafbedre september 15, 2010 hos 2:57 am #

    Hvis det var mig, ville jeg helt klart vælge at bo i Broonlyn i stedet for Manhattan. Det er meget federe, mindre turistet og folk er skide søde. Park Slope og Prospekt Heights er hippe kvarterer i Brooklyn. Det er også nemt at tage subwayen indtil Manhattan derfra.
    Hvis I vil på sådan en sejltur forbi Frihedsgudinden, har jeg også et godt tip. Der er en masse både, der plyndrer turister, men det kan faktisk gøres gratis. Hvis I tager “Staten Island” færgen fra sydspidsen af Manhattan over til Staten Island, koster det ikke noget. På Færgen er andre turister, der har fået samme idé og amerikanere der pendler frem og tilbage. Den sejler 2 gange i timen.
    Ellers er Time Square om aftenen et must.
    Og hvis I skal op i et højhus, vælg Empire State Building, men I skal være der om morgenen. Så er der nemlig ingen kø. Hvis det er om dagen er der lang, lang, lang kø.
    China Town er vildt sejt og virkelig en oplevelse værd. Hvis I tør, sæt jer ind i en resturant, hvor de ikke taler et ord engelsk, alt står på kinesisk og du aner ikke hvad du bestiller eller modtager!
    God tur!

  3. Han$ september 15, 2010 hos 3:26 am #

    God idé Karo. Verdens fedeste by! Når det skal være så billigt som muligt, ville jeg enten prøve at finde en lejlighed på craigslist eller lave en profil på couchsurfing.org…. Søren Sjov har gjort det 1000vis af gange og er meget begejstret. Det er naturligvis lidt grænseoverskridende at bo hos en fremmed, men man kommer sandsynligvis også til at møde nogle andre mennesker, end man ellers ville have gjort. Der udover er Staten Island færgen en god idé og den jødiske bydel i Brooklyn er også et besøg værd. Den ligger ude i Williamsburg…. Og så ligger der et gigantisk Outlet Mall nede ved Ground Zero. Det hedder Century 21 og er fantastisk! Så kan du også sige du skal i centeret..:-D

  4. gittepigen september 15, 2010 hos 3:33 am #

    Jeg er misundelig. Hvis det stod til mig, så boede jeg i NY. Der er fedt nærmest over det hele.
    … billige mærkevarer Century 21st ved Ground Zero
    … SATC Cup Cakes .. vælg en Red Velvet Cup Cake, spis den og tjek din tunge ud bagefter!
    … Tom’s Restaurant (aka Toms Diner fra Suzanne Vegas sang og Seinfeld) – fabelagtig chokolade milk shake
    … de gratis orange Staten Island færger er et godt tip!
    … en måneskinsfodtur over Brooklyn Bridge tur/retur er super smukt!
    … hvis du løber, så tjek Nike Stores løbeture ud. Det er en oplevelse. Ca 2-300 new yorkere møder op til de løbeture. Som selvfølgelig foregår i Central Park!
    … Vi boede på http://www.davincihotel.com/ til ca. 900 kr pr nat. Det er centralt og efter NY standard rimelig billigt.
    GOD TUR 😀

    • Mette september 15, 2010 hos 11:15 am #

      Har (desværre) aldrig været i New York, men når jeg en dag tager turen, så vil jeg helt sikkert bo på dette hotel, som min veninde anbefaler meget varmt:

      http://www.acehotel.com/newyork

  5. p_ernille_ september 15, 2010 hos 4:41 pm #

    Ihh New York – får kriller i maven ved tanken og et stort smil på læben! Jeg elsker (ligesom så mange andre) den by.
    Jeg har været der flere gange igennem det år jeg boede i USA. (Washington DC, hvilket også varmt kan anbefales til et par dage, evt inden NY, Det er virkelig fint op til jul, med det store nationale juletræ, og julepyntet White House osv. Der er masser af spændende museer, som er gratis at besøge og ja det er en rigtig fin by og helt klart et besøg værd, hvis I har et par dage..Man kan selvfølgelig sagtens bruge 8 dage i NYC, men ja nu gentager jeg mig selv, besøg evt også DC, plus det tager kun 4 timer i greyhound bus til NYC) Nå sidespring..

    Jeg har boet på forskellige virkelig skod hostels både nord og syd eller downtown og uptown som det hedder i NYC. Min mor var og besøge mig, da jeg boede i USA det år, og der boede vi her: http://www.bigapplehostel.com/index.html Det kan jeg virkelig anbefale. Vi havde vores eget rum, med stor dobbeltseng, men de har også dorm rooms. Det var pænt og ordentligt. Jeg husker ikke, der var morgenmad med, men så købte vi en bagel el. lign. nede om hjørnet. Det bedste af det hele er at det er virkelig centralt.

    Tjek deres kort – det er seriøst 2 min. gang fra Times Square. Super dejligt centralt og så bliver subway billetterne ikke så dyre, når man kan gå rundt til alt. Men vil dog alligevel købe nogle dagkort.

    Heller ikke langt fra Greyhound stationen hvis I ankommet med det.

    Jeg kunne forestille mig det kunne være en sjov oplevelse af couchsurfe (http://www.couchsurfing.org/)Jeg har aldrig selv prøvet det, men kender folk der har og det har været en succes hver gang og de har mødt søde og spændende mennesker, der tog dem med rundt og se ting, man ellers ikke lige ser.

    Jeg vil anbefale at tage ud og stå på skøjter ved Rockefeller center, ved det store juletræ. Det er vist lidt dyrt, men virkelig fint. Og ligger der sne på jorden, kører der hestevogne med slæder i Central Park.
    Rigtig rigtig god tur, når du kommer dertil og sorry den lange lange besked.. blev bare lige så exited:)

  6. Kama september 15, 2010 hos 8:13 pm #

    Tusind tak, mennesker! For jeres tid, for jeres ideer, fordi I lige gad. Først skal KLM tackles (nogen siger, at ombookingen bliver et stort problem og NY i denne omgang derfor må aflyses), og så tror jeg vi skal kigge nærmere på Couchsurfing, Century 21, gratis færger og Brooklyn Bridge by night!

  7. Tine september 16, 2010 hos 4:45 pm #

    Sig lige til hvis KLM slår sig helt vrang – jeg kan ikke love mirakler, men jeg kender en, der er værd at spørge.

    • Kama september 16, 2010 hos 4:46 pm #

      OMG, OMG, OMG. Tine, you are like my new best friend. Ever.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ja, undskyld melodramaet. Må de også få gode liv. « Best of Bibelbæltet - november 30, 2010

    […] og opsparingerne kunne ikke gribe om juleshopping i New York alligevel, så jeg gloede ind i en uges kukkeluren i Knoxville, mens folk én efter én skred. Jeg […]

Skriv et svar

