Om Mad Mens faktiske seerstatistik

22 sep

Mads Kastrup har lige begået en glimrende stil om den dødpopulære tv-serie Mad Men. Havde jeg haft et skæg, havde jeg masseret det intellektuelt og klukket veltilfreds over sætninger som “… Havde vi virkelig en markant tilbagelængsel efter at se kvinden i høje hæle og ærmeløs kjole i et 60’er køkken, mens manden kommer hjem og ryger børnene ind i hovedet, ville Kim Larsen være The Hippest Man in Town”. I stedet fik det mig bare til at tænke på sidste uges lektion i Creative Writing:

Professor: So, y’all watch Mad Men, right?

Stilhed. Udover en insisterende vingesuselyd fra en artig danskers ivrige hovednik, der sad ovre på flanken og endelig opdagede et område af amerikansk populærkultur, hvor hun kunne være med. Professoren bemærkede uden tvivl mit tavse forsøg på stræberi, men ignorerede det.

Professor: What? No one?

Stadig stilhed. Mit nik accelererede til 170 bpm og savlet stod næsten om hovedet på mig. Se dog mig! Hør mig i Mad Men! Ingen reaktion.

Professor: A show of hands, class. How many of you have watched at least one episode of Mad Men?

Et stadig statisk trist klasselokale. Hvis ikke det var for den danske hånd, der strøg i vejret som en anden Jack in the Box. Professoren så det, men kiggede på den resterende klasse. Nogle af de godt 30 elever gloede på hinanden. Mad Men?, syntes de at mime. Andre prøvede at se vidende ud og lade professoren tro, at de skam kendte til Mad Men, men at de lissom var above it. Det var løgn, og professoren vidste det. Ingen kendte et klap til de supposed så populære Cooper Sterling, Draper og hans frustrerede Betty, røde Joan eller resten af de så begavet karikerede 60’er-typer. De havde aldrig hørt om det. Og jeg kom til at tænke på, at jeg måske ikke skulle have grinet så hånligt, da en fyr på en bar i weekenden sagde “Who? Don the Raper?”, da jeg mente, at hans ven lignede Don Draper.

Professor (mest henvendt til sig selv): Great. The writing professor from Poland and the Danish exchange student. There’s a college viewer statistic that might interest the people behind that show…

6 kommentarer to “Om Mad Mens faktiske seerstatistik”

  1. p_ernille_ september 22, 2010 hos 1:02 pm #

    What, men det forstår man jo slet ikke. Har det noget at gøre med alder mon? Elsker sæson 4!

  2. Ibs september 22, 2010 hos 1:51 pm #

    Jeg har hadet den lidt, sådan af princip fordi aaaaalle bare elsker den. Det har jeg det svært med. Men nu arbejder jeg på at få første sæson, så oh well, I’ll let you know.

    Og nyd nu lige, at du er dén, som ved noget 🙂

  3. imangelafbedre september 22, 2010 hos 2:56 pm #

    Jeg er helt vild med Mad Men. Glæder mig sådan til sæson 4 udkommer, men de er vist først ved at sende den i USA nu, ikke?

    Hvis I overvejer at købe dem, så køb dem på Blu-ray, der er sindsygt meget fedt ekstra materiale på.

    🙂

  4. Laura september 23, 2010 hos 5:42 am #

    Hi hi, I Stockholm er det (selvfølgeligt) vanvittigt populært, også på uni, hvor serien udgør en væsentlig del af mit pensum i faget culture studies. Tror måske at svenskerne eller rettere stockholmerne synes det er særligt interessant fordi det spejler en kreativ klasse, (som mange af dem selv tilhører) Og selvom det jo foregår i en helt anden tid er der jo forunderlig mange sammenfald med i dag, som man kan sidde og gruble over.

    By the way tilføjer Curtis’ blog ret mange interessante informationer om produktionen og bagtankerne bag Mad Men.

    http://www.bbc.co.uk/blogs/adamcurtis/2010/08/madison_avenue.html

  5. Filskov september 24, 2010 hos 3:38 pm #

    Nu er jeg nødt til at spørge eftersom du gentagne gange har forherliget denne dramaserie: Hvad pokker er det den kan?

    Jeg har indtil videre set to afsnit (eller er det tre?) og jeg må indrømme, at jeg kun så det andet (og måske også tredje?) afsnit, fordi jeg håbede på, at det blev godt. Eller spændende. Eller sjovt. Eller at der kom bare bryster eller sådan noget.

    Mit spørgsmål går vel egentlig på hvorvidt jeg bør fortsætte min kigning, thi seriens vidunderlige univers vil folde sig ud for mig før eller siden!? Eller skal jeg bare indse, at jeg ikke er intellektuel (akademisk snobbet?) nok til at værdsætte seriens utallige subtilliteter? (- som man jo siger)

    Enlighten me, please! 🙂

    (I parentes skal det nok også bemærkes at jeg synes at Sopranos er en temmelig kedsommelig affære. Så måske jeg bare er galt afmarcheret?)

    • Kama september 24, 2010 hos 4:14 pm #

      Hej Søren. Tak for brevkassespørgsmålet.
      Jeg åd alle sæsoner 1-3, fordi jeg havde (ulovlig) adgang til dem alle på stribe. Når et afsnit var slut tog jeg bare det næste. Så det er et must, mener jeg. Og det kræver tid. En hel tømmermandssøndag, fx. Jeg ville ikke kunne hænge på, hvis jeg skulle vente mere end et par sekunder på opklaring af de mindre cliffhangers.
      Nu er jeg nødt til at vente en uge efter hvert nyt afsnit, fordi det er helt nyt, og det er sværere at blive helt hooked. Jeg glemmer stemninger, “subtilliteterne” og de små dramaer i mellemtiden. For mere genialt er det heller ikke. Men æstestikken, Don Drapers hemmeligheder, Bettys frustrationer, Peggys gigaproblemer og 60er-miljøet er så gennemført, at jeg elsker det.

Skriv et svar

