Sydstatsteori for homoseksuelle

28 sep

En mandag eftermiddag. Gender Studies i en kælder under sportsfakultetet. Læspende, godmodige Russell med det store guldkors om halsen holder oplæg til debat.

Russell har fundet en blogpost om en kristen fyr, der er holdt op med at være homoseksuel. Manden levede som bøsse i 11 år, inden en kristen kvinde fortalte ham, at han kunne blive befriet for sin destruktive livsstil. Hvilket manden takkede ja til. Og toppede herligheden med at finde sig en kone og få nogle børn. Og nu betragter manden homoseksuelle på samme måde som narkomaner eller alkoholikere: som mennesker med rod i psyken, der skal have løst de indre problemer. Og når de er løst, så behøver de slet ikke være homoseksuelle mere. Derfor skal bøsser og lesbiske hjælpes med deres psykiske problemer.
Bang. Men herfra gik Russell videre til sit egentlige fokus: at medierne CBS og FOX ikke vi lade manden tale åbent om sin omvending. Og så stoppede Russells oplæg. Debatten kunne begynde.

Og alle ævlede løs om FOX og kontrollerede medier og ytringsfrihed – men da det blev min tur til at stille spørgsmål kunne jeg ikke rigtigt lade være, vel. Mest på grund af det store, glitrende kors om Russells hals. Så jeg spurgte ham:

– Just out of curiousity. That first premise is quite controversial! The one with homosexuals being homosexual because of childhood abuse or other trauma, not because they’re born that way… Can I ask you what you think about that? Since you brought it to class and all?

– Sure, svarede Russell. – I think homosexuality is ultimately about loneliness.

Her brød professoren begejstret ind.

– Loneliness! That’s interesting, Russell. Why loneliness?

– Well, ma’am. You see. I think some people are that lonely… and that tired of being lonely… so at some point, when they haven’t found the right woman or man to be with, they just turn to their own sex. That’s really my theory… And I guess I can sort of understand it, looking at it that way. It ain’t fun to be alone.

Stilhed.

Hverken jeg eller professoren eller resten af klassen havde mere at sige der. Jeg ved ikke med de andre, men personligt kunne jeg slet ikke vælge mellem alle de forskellige svar og opfølgende spørgsmål og ansigtsudtryk, der bød sig til. Så jeg lod helt være.


… og til de, der i spænding gik og ventede på at høre, hvordan det mon gik med min presentation, vil jeg bare sige, at jeg valgte danskermodellen. Hvor jeg kækt sagde, at jeg virkelig ikke havde forstået ret meget af the text in question, så derfor havde jeg tilladt mig at forberede noget… helt andet. Og så fortalte jeg dem i stedet lidt om barselsorlovsindretningen i Danmark i forhold til i resten af Europa. Heldigvis med meget stor succes. Win.

2 kommentarer to “Sydstatsteori for homoseksuelle”

  1. Ibs september 28, 2010 hos 5:38 pm #

    Nogle gange, ik…så er ord simpelthen bare langt fra det der ‘nok’.

Trackbacks/Pingbacks

  1. At skrive historien om « Best of Bibelbæltet - oktober 14, 2010

    […] at jeg har været lidt harsk på bloggen over det faglige niveau hos mennesker som Jessica eller Russell – men faktisk passer det mig fint, at universitetet her ikke har ret meget med danske […]

Skriv et svar

