Skal vi løbe om kap til patentkontoret, Dohm?

1 nov

Sjældent, når jeg foregiver at være studying, aner jeg til fulde, hvad jeg laver. Jeg plejer at sætte mig på den nærmeste intellektuelt udseende café med mine bøger og min Mac eller i et af studerehjørnerne på biblioteket. Men ofte ender det mere i et misundeligt studie i, hvor collegeagtig og læsende, de andre evner at se ud, end det bliver til seriøs fordybelse i bøgerne. Meget meta.

For, som Fie var inde på her; forkælede journaliststuderende, der kommer direkte fra en ret så fyrstelig lærlingeløn og et skalviikkebaresigedetsomdeter nogenlunde frivilligt pensum, aner overhovedet ikke, hvordan man går på uni. Vi er håndværkere, for fanden, ikke akademikere. Så hvad gør man egentlig, når man står på sådan et rigtigt universitet og pludselig stirrer ned i løbet på flere hundrede siders læsning om ugen, skriftlige afleveringer på akademisk sprog, eksamensterperi og alt for mange fag at jonglere på én gang?

Tjoh. Man tager det oppefra og ned, ing. Gør hvad de andre gør. No questions asked. Derfor anskaffede jeg mig i august nogle såkaldte index cards. De er meget populære heromkring. Personligt har jeg ingen aning om, hvad man bruger dem til (mistænker, at det er i boldgade med post-its?), og de hviler fortsat trygt i emballagen. Jeg strøg hastigt videre til næste move: Mapper. Fire mapper, en til hvert fag. Til alle de kopier, jeg sikkert ville få lyst til at holde styr på. Hele herligheden af dokumenter ligger naturligvis i én kæmpestak i reolen, mapperne ligger jomfrueligt nederst, tomme. Kan de ikke godt snart implementere det papirløse samfund i USA, por favor?

Næste stop: highlighters. Og på dette farvestrålende eksemplar fra unistudinens værktøjskasse stoler vi endnu. Omend lidt for blindt. For at være ærlig, så aner jeg ikke, hvorfor jeg neonmarkerer, som jeg gør. Men de andre i biblioteket og på caféen streger løs med blå og gul, nogle gange hele tre farver pr. bog, og derfor gør jeg også. For jeg orker ikke studere forkert i forhold til en flok 19-årige, vel.
Mennarlså. Er det meningen, at man skal bruge sine fremhævede citater til noget seriøst? Jeg håber det ikke, for her er, hvad jeg foreløbigt har understreget i min religionsbog om højreekstremisme:

  • Insofar as the Right fights a culture war on the level of pop culture, it stages its countermemories as a right-wing body politics that performs religion as the possibility of protest and passion. (… nårh! Logisk! Nu forstår jeg bedre!)
  • gyroscope (…?)
  • This is also true for collective images: the nation as an imagined community, the alternative communities afforded by new social movements, as well as religious identity. (… what is also true? Jeg tabte mig selv. I allerførste sætning. Flot.)

Synes ærlig talt godt, at Dohm kunne have hilst os farvel ved at stikke en lille “Exchange studying for dummies”-brochure ned mellem bøgerne i vores skoletasker. Kapitler som “Sådan camouflerer du blær som et intelligent spørgsmål” og “Ti måder at erstatte logisk argumentation med personlige beretninger” kunne være passende som indhold mellem de praktiske råd til at tage sig en rigtig universitetsuddannelse.

8 kommentarer to “Skal vi løbe om kap til patentkontoret, Dohm?”

  1. Kristian Thorsen november 1, 2010 hos 3:34 am #

    Hov-hov, du. En meget væsentlig fejl i dit indlæg: Studerende på DMJXXX er ikke håndværkere, de er akademikere.

    Lars Bjerg har én gang skældt mig ud for at komme med samme påstand som din, og siden har jeg (i mangel af bedre) gjort det til mit kald at forhindre netop den fejlslutning, vi har gjort os skyldige i, Karoline.

    • Kama november 1, 2010 hos 11:23 am #

      Altså… hvad? Fordi de giver os en professionsbachelor? Ligesom sygeplejerskerne og ergoterapeuterne? Så sygeplejerskerne er også akademikere? Jeg giver ikke efter for den slags leflen for titler, Kristian. jeg kan højst tilslutte mig at være… professionsakademiker.

  2. Husmoder november 1, 2010 hos 4:12 am #

    Har du spurgt de andre, om ikke også de bare faker? Kunne jo være… På den anden side; så har du jo afsløret dig selv… hmmmm

    • Kama november 1, 2010 hos 7:51 pm #

      Well, jeg tager det hele rimelig køligt. For jeg kan jo i klassen se frugten af det de så ivrigt terper. Og æhm… jeg skal nok klare mig. Index cards eller ej 🙂

  3. My november 1, 2010 hos 6:16 am #

    Som jeg sidder her pakket ind i dyner, marabou-skrald og en insisterende blærebetændelse, kan jeg ikke andet end at indrømme, at jeg har brugt det sidste laaaaange stykke tid på at, in fact, læse hele din blog.
    Ja. Samtlige sider. Har hygget mig gevaldigt, og endda glemt alt om at spise min chokolade!

    Keep up the good work, girl! Og nå ja..
    Kan man få flødeboller i USA?

    • Kama november 1, 2010 hos 11:24 am #

      Sikke en dejlig kommentar! Tak skal du have. Men tænk, at det tager så lang tid at læse min blog, at man glemmer sin chokolade. Det må betyde, at jeg har været her i lang tid nu. Så skal jeg snart hjem. Piv.

  4. imangelafbedre november 1, 2010 hos 7:37 am #

    Ha ha ha! Indexkort. Jeg har også undret mig MEGET over dem. Man kan købe dem alle steder og det virker virkelig helt uundværligt. Jeg har bare ikke helt forstået, hvad man skal bruge dem til…

    De amerikanere kan virkelig finde ud af at fordybe sig i materialer på andre måder end os i Danmark. Hvem i Danmark sidder helt seriøst i mange, mange timer i træk på et bibliotek og læser, læser, læser…? Ingen.

    Men hvis vi nu skal være lidt mere alvorlige, så er det jo også fordi man i USA har en helt anden måde at tænke viden på end man har i Danmark. I USA er det meget vigtigt, at man kan fortælle præcise datoer og citere lange passager. I Danmark er paratviden meget nedprioriteret, men vi fokuserer mere på metoden og “hvorfor”. Jeg tror der er både positive og negative ting at sige om begge akademiske metoder.

    Vi kunne helt klart lære noget af amerikanernes flid, men på den anden side synes jeg faktisk ikke paratviden er særlig relevant. Jeg tror konsekvensen af den intensive fokusering på facts, gør at amerikanere tænker i mindre grad selvstændigt og ude-af-boxen.

    Giver det mening? 🙂

    • Kama november 1, 2010 hos 11:26 am #

      Jeg synes ofte, at amerikanernes tilgang til udenadslære bliver skældt ud. At de er umodne og ude af stand til at tænke selvstændigt. Jeg tror, at du har ret – at der er positive og negative sider ved begge modeller. Fx finder jeg det befriende, at folk her som udgangspunkt har læst en lang tekst, når de møder op til time. Jeg er ikke hellig, for jeg læste sjældent lektier derhjemme… men tager nok lige lidt af denne terpe-mentalitet med mig hjem.

Skriv et svar

