En bibelsk diæt

8 nov

“Fat people don’t go to heaven!” lyder budskabet fra den tidligere UT-studerende, nu slankeguru, Gwen Shamblin. Kvinden bag The Weigh Down Diet, en slankekur, der trækker på Biblen, når det kommer til at tabe sig. For overvægt handler ifølge hende primært om grådighed, og grådighed er en no-go, sagde Jesus vistnok engang. Løsning? Læs Biblen i stedet for at snacke. Det er mere kristent.

Der er så meget, man kunne sige til det der. For eksempel angribe hendes standpunkt om, at fedme er ukristent. Men hvad jeg egentlig finder allermest interessant er, at ikke alle ryster på hovedet af hende. Gwen Shamblin har tjent millioner på sit forretningskoncept. Men hvorfor? Når nu hun i Nordeuropa ville blive brandet som en fundamentalist, der enten måtte koble sig på Moses Hansen eller åbne en privat blog for overhovedet at få en stemme. What is wrong with these people? Svaret er naturligvis lige så enkelt, som svaret på hvorfor vi skandinaver aldrig ville lade en nyreligiøs komme til orde i en offentlig, seriøs debat: fordi vi er opdraget til noget bestemt. Her i Bibelbæltet er de fleste opdraget til, at Guds ord ikke er noget vrøvl, men en 1:1-virkelighed. Hvorfor skulle Han ikke have noget at gøre med fedme?

Jeg skal sent glemme den aften, min svenske veninde og jeg mødte to fyre i en bar. De bød på øl, vi small-talkede, og vi spurgte, hvor de kendte hinanden fra. “We went to church together,” kom det prompte fra dem. De blinkede ikke engang. Men sagde det på samme måde, som man ville sige, at man havde spillet lilleputfodbold sammen back in the days. Sverige og jeg skævede til hinanden – går de kristne nu frit omkring på barer og ligner normale mennesker? Var det en joke? Næh. Kirken. Totalt mainstream. Nu er jeg holdt op med at studse over det. I alle mine klasser kommer der på et eller andet tidspunkt fra de fleste i de mange diskussioner noget i stil med “… the church I grew up in.” Tro er en fælles referenceramme her. Selvfølgelig er der nogen, der udnytter det. Og selvfølgelig er der nogen, der tror på sådan én.

Tro er stort her. Duh. Det er det alle steder. Jeg er jo også fundamentalist – i hvert fald, når det kommer til ikke at tro. Ateisme er min religion. Og jeg ved, at jeg har ret. Som de ved, at de har ret. Og måske skulle jeg prøve at praktisere lidt af det der åbenhed, som – må jeg indrømme – de viser mig.

Men… I ser mig nok ikke snacke på Biblen i den nærmeste fremtid. Der må være grænser.

6 kommentarer to “En bibelsk diæt”

  1. Maria Greve november 8, 2010 hos 6:19 pm #

    Men hvad er så den ene ting, du har lært? You’ve got me on the edge of my chair, woman!

    • Kama november 8, 2010 hos 6:26 pm #

      Hov. Sætninger var røget ud. Dermed meninger. Nu omskrevet. Men hvis jeg har lært én ting, så er det, at kylling virkelig kan tilberedes på mange måder.

  2. Signe november 9, 2010 hos 10:54 am #

    Urgh. Alt for tørt at snacke på bibel. Ellers tak. Har og har haft mange troende venner udi alle retninger, men bliver det aldrig selv. For min ‘tro’ er naturligvis ikke en tro. Det er sandhed. Og jeg er på dit hold.

    😉

  3. Karin november 9, 2010 hos 12:14 pm #

    Kan nu godt blive lidt misundelig på troende mennesker. Tænk, hvis jeg både kunne tabe mig og evt. få en runde mere. Eller måske blot en smule paradis :))

  4. Katrine november 10, 2010 hos 10:48 am #

    Hvis Gud havde tænkt sig at vi skulle snacke på Bibelen, hvorfor opfandt han så brownies?

    • Kama november 10, 2010 hos 12:03 pm #

      Jeg tror, at det er noget med fristelse. Og at vi er bedre kristne, hvis ikke vi giver efter for alt. Sådan generelt. Lidt lissom Eva og det der æble.

Skriv et svar

