Afbrudt

17 nov

Hvis der er noget, der kan få mig op i det røde felt (ja, vi lægger lige ud med en kliché, har ikke fået kaffe endnu), så er det, at University of Tennessee er et offentligt område. Det betyder nemlig, at alle og enhver har adgang til at foretage sig hvad end i helvede de har lyst til på UT soil. Altså, inden for lovens rammer, forstås. Men kristne demonstrationer falder i særdeleshed i statens loves smag.

Da jeg i morges på vej til time nærmede mig universitets centrale plads, Pedestrian Walk, blev jeg mødt af et stort, gult advarselskilt uden for pladsen. “Warning! Genocide Documentation Ahead!” Fair nok, tænkte jeg, og gik ind på pladsen. Der er vel gang i en eller anden retro fotoudstilling fra folkemordene i Rwanda eller måske noget overført betydning om fattigdom i USA som et slags alternativt folkemord. Fint med en lille advarsel. De er lidt touchy på disse kanter.

Dumme, dumme dansker. Menneskestore plakater med blodige, aborterede fostre mødte mig. Godmorgen. Blå-lilla og smilende, som om de bare sov. Uskyldige, myrdede af deres egne mødre. Intakte, små mennesker. De megastore billedtekster gjaldede “Can you honestly support the murder of innocent babies?” og “This baby did not have the right to live”.

En pænt påklædt, midaldrende dame spottede mig og min vantro, kvalme mine, som jeg stoppede op midt i plakathelvedet. Klar med hjernevask tog hun sit allermest imødekommende smil på og kastede sig over mig. Stak en folder med flere blå-lilla fostre op i synet på mig og spurgte, om ikke jeg ville have noget mere information.

– Information about what?, hvæsede jeg.

– About the genocide that is going on! We are the Project Genocide…, sagde hun og kunne godt lugte min trang til at diskutere grænsen for, hvornår noget er liv og hvornår det ikke er. Og hvor de egentlig havde de der billeder fra. Og hvorfor de ikke fortalte forbipasserende, at de havde brugt billeder af halvstore, levedygtige fostre fra sidst i graviditetsmånederne – måske var de syge, eller måske var moderen. Og om hun kendte historierne til hver eneste af de aborterede fostre på de plakater? Og hvis de havde så ondt af de fostre, hvorfor udstillede de dem så så ulækkert og forstørret, at det brød alle rammer for etisk fotodokumentation? Var rationel argumentation ikke nok længere?

– The genocide? Exactly what do you stand for?, indledte jeg kampen om retten til abort, som også her i Tennessee er ganske lovligt.

– Well. We support the living… prøvede hun.

– Good for you. I support women’s right to choose, bed jeg hende af og ventede på, hvad pro-liferen egentlig havde at sige til pro-choice-argumentet.

Men i stedet for at råbe noget à la “Heathen! God will punish you!” som forventet, trak hun bare folderen til sig, smilede pænt og overbærende og sagde:

– I see. Well, have a nice day. And by the way, your dress is very pretty.

… var det nu også nødvendigt?

Jeg blev snydt for en offentlig scene. Og så med kompliment på. I Bibelbæltet! Ved højlys dag! Hvor uortodokst. Men hvordan vil de omvende folk? Forventer faktisk, at hun som minimum har stalket sig frem til min adresse og i nat banker mig op fra sengen med en høtyv, fører mig tilbage til Pedestrian Walk, hvor gabestokken venter og morgendagen skal tilbringes med at råbe “I am European. I support killing innocent babies. I am European. I support killing innocent babies…” i loop. Det var da det mindste, hun kunne gøre.

7 kommentarer to “Afbrudt”

  1. Signe november 17, 2010 hos 5:46 pm #

    Åh, hvor jeg føler med dig 😀 Det er bare det værste, når man lige har lagt op til en scene og så får man den slet ikke?!? Bedre held næste gang 😀

  2. Filskov november 17, 2010 hos 7:08 pm #

    Du får sgu spidset din pen særdeles godt fra tid til anden, frøken, det må jeg altså give dig. Man kan snildt tilgive dig den indledende kliché, da du jo i særdeles sikker stil brager løs derfra. Kudos.

    Og så vil jeg da lige sige, at jeg spændt sad og ventede på den store debat mellem den religiøse tosse og den vrede dame. Udeblivelsen var sgu lidt et antiklimaks. Kan du ikke opsøge hende i stedet og proppe dine meninger ned i halsen på hende og skabe et skænderi ud fra det? En smule utilstedeligt måske, men jeg er sikker på, at du kunne skrive et skarpt indlæg om det. Idéen er helt gratis.

    • Kama november 17, 2010 hos 7:23 pm #

      Hej Søren! Jeg gik faktisk tilbage ud på eftermiddagen. En anden pænt påklædt kristen forsøgte sig mig en folder i min retning, som jeg afslog med et vredt “Don’t even bother!”. Måske var jeg bare heller ikke i diskussionshumør. Hvis de er der igen i morgen, så skal jeg nok oppe mig. Promise. Og tak for kudos 🙂

  3. Signe november 18, 2010 hos 1:49 pm #

    ……. måske netop fordi det er i Bibelbæltet? Altså, at hun som en vir-ke-lig god kristen også rummer andres syn på tingene? Eller også fornemmede hun bare dine begyndende aggressioner og stak halen mellem benene. ‘Din slags’ skal vel ties ihjel over there, I suppose…

  4. Flipse november 18, 2010 hos 3:26 pm #

    Jeg havde ikke helt ventet at falde over en blog fra TN, nu da min hjemve til staten er helt oppe at ringe disse dage. (Jeg har boet i Nashville/lebanon i en periode.)

    men jeg er glad alligevel!

    Flipse. I’ll be back.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Afbrudt, del 2 « Best of Bibelbæltet - november 18, 2010

    […] fra gårsdagens Project Genocide var åbenbart ikke færdige. Snakken er ellers gået om dem overalt på campus, og der er heldigvis […]

  2. Hvad jeg kommer til at savne i USA « Best of Bibelbæltet - november 25, 2010

    […] Matt. Straight A’s. Andrea. Eks-prædikanten Jeremy, der altid kommer i skole i overalls. Prædikanterne på Pedestrian Walk. Sushi i solen under McClung […]

Skriv et svar

