N-n-n-ashville me, please

22 nov

Heather sagde, at det var bedst for min udvekslingsstudiemæssige udvikling, hvis jeg aflagde besøg i hendes hjem i Nashville. Og det kunne jeg godt se fornuften i, så i weekenden spændte jeg Stetsonen, tog britiske Becki under armen og drog med Heather nordvest over mod en døgnkort lynvisit i countrybyen over dem alle.

Jeg glemte desværre min selvbeherskelse hjemme på kollegiet. For da jeg stod ansigt til ansigt med endeløse hyldemeter boots og et kæmpeskilt med “KØB 1 PAR, FÅ 2 GRATIS”, kortsluttede selvindsigten for jyden, der godt kan genkende et slagtilbud fra krejl. Uvæsentligt var det, at danskere uden planer om at gøre kvæghyrdekarriere formentlig ikke har brug for tre par cowboyboots. Yderst væsentligt var det, om jeg kunne finde et par boots til en rimelig penge og så tilrane mig to gratis par oveni. Det kunne jeg.

På Broadway faldt vi over Hatch Show Print, en printershop, der siden 1879 har dokumenteret og distribueret prints og plakater for de musiknavne, som Nashville-området er så kendt for. Elvis, Dolly, Johnny Cash – og alt derimellem. Hvis de har spillet i byen har Hatch formentlig reklameret for dem. Og således fungerer shoppen som det sejest vinklede lokalarkiv, jeg nogensinde har hørt om. Kig indenfor, hvis du er i området en dag, de gamle presser og maskiner er i fulde omdrejninger endnu, det er sygt for nice.

Da det blev øltid søgte vi ind på Tootsie’s Orchid Lounge. En lille, lækker tidslomme af denim, kruseduller og lykkelige ansigter. Hvor seriøst flotte sangerinder danser på baren, og hvor toiletdamer står klar med sæbe og fnullerrulle og varme håndklæder og siger “This is a classy place”.

Classy som Tootsie’s var til gengæld ikke Nashville-filialen af Coyote Ugly Saloon. Et dårligt oplyst betonlokale, hvor alt for afklædte, småtykke trunter slikkede citron op fra hinandens kavalergange på baren, mens Becki, jeg og resten af den midaldrende del af turistsegmentet forbavsede gloede og ikke vidste, om vi måtte grine. Awkward moment right there. Briten og jeg blev dog inviteret til at give et show på baren. Det var umiddelbart inden vi, de desorienterede, besluttede at forlade etablissementet.

Nashville er ikke bare Taylor Swift, læderjakker med fryns og en duft af barbeque. Selv om de tre begreber nu synes at dominere staden. Nashville er i høj grad også originaler. Fx street teater eller bare disse to midaldrende dansetvillinger, vi rendte ind i på en bar:

Åh, Old South, you kill me.

Mon vi ses igen, Nashville? Jeg vil så gerne se flere af dine guitarer og dine blinkende neongrise og din Southern hospitality.

Hvis vi gør, altså mødes igen, så lover jeg ikke at gå helt så turistamok, som fx her, hvor konstellationen brite+dansker+plastichest foran The Wildhorse Saloon forsøges foreviget. Sorry ‘bout that.


6 kommentarer to “N-n-n-ashville me, please”

  1. Maria Greve november 22, 2010 hos 11:15 am #

    Og så er spørgsmålet jo: Did you bang that?

    • Kama november 22, 2010 hos 2:32 pm #

      Jeg tror ikke, at jeg var deres type.

  2. Han$ november 22, 2010 hos 6:46 pm #

    Jeg tror måske de var ligeglade med type…. Så du JT? Det gjorde du nok ikke, for så havde du vel skrevet om det. Men tænker du måske ikke vil prale alt for meget….Plus du ville få en hel masse hate fra en masse skøger rundt om i DK…:-D

    • Kama november 22, 2010 hos 7:08 pm #

      Forstår ikke sådan voldsomt meget af din kommentar, Hansi.

  3. Bælla november 22, 2010 hos 8:52 pm #

    Hahaha! I. Love. This. Kama? Skal vi ikke kimse ad den dersens lave skribentansættelseskvotient og købe Biltur-til-Harzen-biksen for enden af Frederiksvej og lave en Naughty-in-Nashville i stedet?? Jajaja!? Sig ja!

    • Kama november 23, 2010 hos 12:05 pm #

      Turistbureau møder rejseskribentcentral? Kan vi kalde det Nishrama? Og følger receptionisten Nicole med? Og Juhuva?

Skriv et svar

