Tak er blot et fattigt ord

26 nov

Thanksgiving kom og gik. I en drømmeagtig tåge af hjemmelavet stuffing, apple pie, kalkun, gravy, grean beans, øl, Southern Comfort og brætspil hos et af Knoxvilles rareste par, Ava og Law. De havde inviteret Ulrika og mig til vores første af denne højtid – en stor succes, selv om jeg, personligt, godt kunne have undværet at ligne én, der havde klædt mig ud med mine nye boots på, men det er minor detail på en fabulous aften.

Law fortalte myten om at vi fejrede, hvordan Mayflower-pilgrimmene i 1621 var ved at sulte sig ihjel efter at være landet på Plymouth Rock i 1621. Og måske lidt mere hvordan en lokal indianerstamme ilede til og lærte dem at dyrke jorden, så de kunne overleve. Og hvordan de hvide så senere slagtede de røde. Og europæiserede resten. Skål.

Ava supplerede med historien om, hvordan amerikanerne tilbringer dagen efter Thanksgiving. Den hedder Black Friday, og her åbner alle butikker klokken 2 eller 3 om morgenen med de vildeste slagtilbud, som skyder juleindkøbssæsonen i gang. Så vilde, at en kassemand i Wal-Mart blev trampet ihjel og flere andre indlagt i 2008. Hm. Og USA er ikke forbrugsfikserede, siger I? Det er dog ikke derfor, den hedder Black Friday. Det har noget at gøre med, at vejene bliver sorte af biler og mennesker, der iler på shopping – og at butikkerne har mere end rig mulighed for at vende det røde underskud til et sort plus. Fun facts for you. Helt gratis.

Og selv om middagen og gode venners selskab i sig selv er nok at være taknemmelig for, så slog det mig ved hjemkomst og gensyn med min bolig, hvad jeg i virkeligheden har at sige tak for:

This slideshow requires JavaScript.


… at jeg tilsyneladende har bofæller med en eksemplarisk smag udi plakater. Kunne man ønske sig en federe blanding af kendte motiver og kitsch lykke? Næppe. Man skulle næsten tro, at de to teenagere faktisk kan huske halvfemserne. Er særligt vild med Wayne’s World og den anonyme strand. Men allermest med Dirty Dancing. Har kun et enkelt lille “men” at tilføje min thanksgiving: hvorfor de dog har ventet tre en halv måned med at udsmykke vores rede med disse teenageværelsesagtige prægtigheder?

2 kommentarer to “Tak er blot et fattigt ord”

  1. Han$ november 27, 2010 hos 5:06 am #

    Hvem af dine roomies har plakaten med wrestleren? Den er kontroversielt.. Hvis du siger det er din, så dør jeg af grin.

    • Kama november 27, 2010 hos 4:25 pm #

      Hvor meget jeg end gerne ville claime så tacky smag i plakater… så tilhører John Cena-hyldesten den 19-årige. Jeg får en lille art frydefuld kvalme, hver gang jeg træder ind i entreen og ser kunstværket – men det er mig ikke tilladt at påtale dens klamhed, eftersom jeg selv insisterer på at have en Robert Pattinson-kalender hængende. Jeg bor i Himlen, Hans, Him-len!

Skriv et svar

